2015

Know, No

Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου στις 19:30

εγκαίνια

Μιχάλης Παπαμιχαήλ
καλλιτέχνης

Μόνικα Ασημένου                                                      
επιμέλεια


 


Πώς ένα στιγμιότυπο, μια είδηση, μεταφέρεται στο έργο τέχνης; Η είδηση, στην περίπτωση του Παπαμιχαήλ, αποτελεί αφορμή για τη δημιουργία των έργων του. Αυτή η ίδια η είδηση μετουσιώνεται υλικά. Τα έργα του αποτελούν την έκβαση μιας πληροφορίας που μεταλλάσσεται τόσο πνευματικά όσο και υλικά, μέσα από την καλλιτεχνική διαδικασία.

Κοινωνικά και πολιτικά συμβάντα αναφύονται καθημερινά σε μορφή άπειρων πληροφοριών. Ποια ωστόσο από όλες τις πληροφορίες είναι (η) αληθής και ποια (η) ψευδής;  Ποια γνώση αποτελεί έγκυρο γεγονός και κατά πόσο υπάρχει μια μόνο αλήθεια; Αυτά τα στοιχειώδη και ακατάλυτα ερωτήματα επανεξετάζει και επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει ο Παπαμιχαήλ. Οι λέξεις προπαγάνδα, ιδεολατρία, θύτης ή θύμα, πρωτεύουν στο ιδεολογικό του λεξιλόγιο. Η είδηση παύει να είναι γι’ αυτόν η ‘πραγματική’ αλήθεια. Η γνώση αμφισβητείται. Η αναζήτηση της αλήθειας καθίσταται, μέσα από την πρακτική του, αναγκαία προϋπόθεση για την ανθρώπινη επιβίωση.

Εάν η λέξη “αλήθεια” σχηματίζεται από το άλφα το στερητικό και τη λέξη “λήθη” που σημαίνει λησμονιά, τότε αυτή μπορεί να θεωρηθεί συνώνυμη της μνήμης. Η διαδικασία ανάκλησης του παρελθόντος γίνεται έτσι ο χώρος ύπαρξης της αλήθειας. Οι εικαστικές εγκαταστάσεις του Μιχάλη Παπαμιχαήλ στο Φυτώριο Εικαστικής Καλλιέργειας συνιστούν ένα είδος πληροφόρησης. Δεν αποσκοπούν στην απεικόνιση μιας αλήθειας. Βρίσκουν ωστόσο τη δική τους αυθεντικότητα μέσα από τα ερωτήματα που εγείρουν μέσα από την ίδια τη συνθήκη ύπαρξής τους.


Μόνικα Ασημένου
ιστορικός τέχνης